FirmaSpecjalistyczna.pl

Budowa wózka widłowego – czy trzeba ją znać na egzaminie UDT?

0

Egzamin na wózki widłowe przeprowadzany przez Urząd Dozoru Technicznego składa się z dwóch części – teoretycznej i praktycznej. O ile część praktyczna zazwyczaj nie sprawia problemów osobom, który odbyły kurs specjalistyczny, o tyle część teoretyczna może być problematyczna, bowiem od osoby zdającej egzamin wymagana jest szeroka wiedza techniczna oraz prawna związana z omawianym zagadnieniem. Pytania dotyczące budowy wózka widłowego zdarzają się podczas części teoretycznej egzaminu, w ramach której należy odpowiedzieć prawidłowo na minimum trzy z pięciu zadanych przez egzaminatora pytań, aby uzyskać uprawnienia operatora. Przypomnieć należy również, że na każdą z części egzaminu przeznaczone jest około 60 minut, ale teoria zajmuje zazwyczaj połowę tego czasu. Do przebrnięcia egzaminu teoretycznego niezbędna jest wiedza na temat budowy wózka widłowego zarówno tradycyjnego, jak i spalinowego oraz diagramów dźwigu. Poniżej przedstawiamy Państwu kompendium wiedzy z zakresu budowy wózka widłowego oraz najczęściej zadawane przez egzaminatorów UDT pytania.

Najczęściej zadawane pytania z zakresu budowy wózka widłowego

Najczęstszymi pytaniami z zakresu budowy wózka widłowego są te dotyczące stateczność wózka, np.

  • Co to jest stateczność wózka?
    Prawidłowa odpowiedź: Jest to zdolność do zachowania pełnej równowagi w czasie pracy oraz wszelkich manewrów wózkiem.
  • Co ma wpływ na osiągnięcie pełnej stateczności wózka widłowego?
    Prawidłowa odpowiedź: Zdolność zachowania równowagi zarówno podczas pracy, jak i wykonywania wszelkich manewrów wózkiem.
  • Nożycowatość wideł – czym jest?
    Prawidłowa odpowiedź: Jest to dystans znajdujący się pomiędzy górnymi płaszczyznami wideł mierzona na samych końcach wideł.
  • Udźwig nominalny – czym jest?
    Prawidłowa odpowiedź: Jest to maksymalna dopuszczona przez prawo masa ładunku, którym można obciążyć wózek.
  • Jakie uprawnienia pozwalają na obsługiwanie wózków specjalnych?
    Prawidłowa odpowiedź: Operator wózka widłowego z uprawnieniami IWJO
  • Kto może postanowić o wstrzymaniu użytkowania konkretnego wózka widłowego ze względu na jego stan techniczny?
    Prawidłowa odpowiedź: Urząd Dozoru Technicznego, konserwator wózków, ale również operator wózka.

Budowa wózka widłowego według danych UDT – kompendium wiedzy

UDT przedstawia szeroko zagadnienia związanych z budową wózków widłowych. Abyś nie musiał zagłębiać się w lekturę, proponujemy Ci zapoznanie się z kompendium wiedzy związanej z omawianą tematyką.

Elementami wózka widłowego są:

  • podwozie – trzy lub czterokołowe
  • rama wózka – zawsze wykonana ze stali, jej wielkość zależy od rodzaju wózka widłowego
  • silnik – zazwyczaj na gaz LPG, ale nie tylko – istnieją bowiem wózki na prąd, z zasilaniem akumulatorowym, na benzynę oraz olej napędowy
  • karetka – czyli płyta czołowa, to do niej mocuje się widły
  • widły – przeznaczone do przenoszenie załadowanego towaru
  • maszt – pionowa rama, na której umocowana jest pływa czołowa z widłami
  • krata ochronna – zabezpiecza załadunek przed niechcianym przesuwaniem się
  • przeciwwaga – znajdująca się na tylnej części wózka, jej zadaniem jest zachowanie stabilności wózka
  • klatka bezpieczeństwa – pełni funkcję ochronną dla operatora
  • kabina operatora – otwarta przestrzeń, zabudowana tylko po bokach. To w kabinie znajdują się wszelkie narzędzia umożliwiające kierowanie wózkiem widłowym

Jest to wiedza, która stanowi podstawę do zrozumienia wszelkich mechanizmów działania wózków widłowych.

You might also like