FirmaSpecjalistyczna.pl

Opony motocyklowe – jak często je wymieniać?

Jak szybko się zużywają i jak często powinno się wymieniać opony w motocyklach.

Opony motocyklowe, jak w każdym innym pojeździe, należy co pewien czas wymieniać. Problem dotyczy jednak tego, po jakim okresie czasu użytkowania opon powinno się tego dokonywać? W odpowiedzi na to pytanie można podać bardzo szeroki zakres kilometrów. A wszystko dlatego, że istnieje duża liczba różnorodnych czynników, które w mniejszym lub większym stopniu wpływają na zużywanie się opony. Jeśli jednak regularnie będziemy dokonywać przeglądu stanu opon w poszukiwaniu opisanych niżej sygnałów alarmowych, decyzja o zmianie opony zawsze będzie podjęta we właściwym czasie.

Głębokość bieżnika opony motocyklowej

Informacji o kresie żywotności opony dostarczy już sam bieżnik opony motocyklowej. Należy wiedzieć, że minimalna głębokość bieżnika wynosi 1,6 milimetrów i oznaczona jest przez tzw. punkty TWI. Punkt TWI to niewielkie „wzniesienie” w zagłębieniu bieżnika. Jeżeli zauważymy, że powierzchnia opony zrównała się z tymże punktem – mamy jasność co do konieczności wymiany opony na nową. Nie zapominajmy przy tym o sprawdzeniu głębokości bieżnika na całym obwodzie opon.

Wyząbkowanie opony motocyklowej

Wyząbkowanie opony motocyklowej związane jest z jej nierównomiernym zużyciem. Może zdarzyć się, że bieżnik w niektórych częściach opony będzie głęboki, a w innych częściach jego głębokość będzie znacznie mniejsza. Mamy wówczas do czynienia ze zjawiskiem wyząbkowania opony. W takim przypadku należy mierzyć głębokość bieżnika w najpłytszym miejscu. Jeżeli okaże się, że głębokość nie przekracza minimalnej wartości – opona kwalifikuje się do wymiany.

Jednostronne zużycie boczne opony motocyklowej

Czasami styl jazdy może doprowadzić do tego, że opona motocyklowa będzie bardziej zużyta z jednej strony, mimo, że z drugiej głębokość bieżnika będzie jeszcze całkiem dobra. Jeżeli gorsza połowa opony nie spełnia wymaganego minimum głębokości bieżnika, należy znaleźć sklep z oponami motocyklowymi online i wymienić ją na nową

Plackowate zużycie opony motocyklowej

Może do niego dojść, jeśli naszymi częstymi trasami są autostrady lub gdy mamy obawy przed głębszym składaniem w zakrętach i jeździmy głównie na wprost. Podczas sprawdzania głębokości bieżnika warto mieć na uwadze, że wiele opon nie posiada w środkowej części zbyt dużej ilości nacięć bieżnika, a punkty TWI zazwyczaj rozlokowywane są bardziej z boków opony. W takim przypadku ciężej jest określić stopień zużycia opony.

Częstotliwość dokonywania przeglądów opon motocyklowych, każdy użytkownik motocykla powinien określić sam. Dużo w tej mierze zależy od parametrów opony, rodzaju i ciężaru motocykla, stylu jazdy i rodzaju obieranych tras. Inaczej zużywają się opony motocyklowe szosowe, zupełnie inaczej opony motocyklowe cross / enduro a jeszcze inaczej – zapewne wolniej, ze względu na mniejszą częstotliwość użytkowania, zużywać się będą opony do starych motocykli (oldtimer).

Tak czy inaczej, opony to Twoje bezpieczeństwo. Dbaj o nie, kontroluj często stan bieżnika i gumy i jeśli szukasz oszczędności – szukaj ich gdzie indziej. Nie na oponach motocyklowych. Jeśli zauważysz że swoje najlepsze dni mają już za sobą – szukaj sprawdzonego serwisu opon motocyklowych, jak np. MotorGar, który znany jest wśród motocyklistów z Białołęki, Legionowa, Jabłonnej i okolic – który z resztą jest partnerem i inspiratorem tego tekstu 🙂

Zapraszamy!

You might also like