FirmaSpecjalistyczna.pl

Dlaczego zapach w centrach handlowych jest taki ważny?

 Zapach jako wsparcie sprzedaży 

Tradycyjnie praktykowane formy wspierania sprzedaży oddziałują zwykle na dwa rodzaje zmysłów. Jednym z nich jest wzrok, a drugim słuch. Tymczasem mniej znana metoda, która opiera się na wykorzystaniu zmysłu węchu jest bardzo skuteczna. Marketing zapachowy, bo to właśnie o nim mowa, może bardzo skutecznie oddziaływać na klientów, ponieważ ma duży wpływ na pamięć i stany emocjonalne. Jak podkreślają eksperci z dziedziny marketingu, u człowieka pojawiają się bardzo mocne skojarzenia zapachów z konkretnymi zdarzeniami w życiu.  Zjawisko to fachowo nazywane jest efektem Prosta i służy jako jeden ze sposobów działania na klienta, który wykorzystywany jest w tak zwanym aromarketingu. Ten rodzaj marketingu stał się ostatnimi czasy coraz częściej wykorzystywanym sposobem na wspieranie sprzedaży bezpośredniej.

Liczy się czas

Badania wykazały, że zaaranżowanie przestrzeni handlowej przy pomocy właściwego zapachu sprawi, że klienci przebywać będą w galerii handlowej średnio o 15 minut dłużej. Jest to wystarczający czas, aby mogło dojść do uruchomienia pozostałych zmysłów, takich jak chociażby smak (np. degustacja), słuch (muzyka nadawana przez głośniki może wprowadzić klienta w bardzo korzystny nastrój), wzrok (klient zauważa produkt, który w każdej innej sytuacji po prostu by pominął) – zwiększają się więc szanse na to, że kupi więcej. Gdy w galerii handlowej unosi się bardzo ładny zapach, podnosi to ocenę sklepu w oczach klienta, a co za tym idzie wzrasta jej prestiż i rozpoznawalność.

Dostosowanie zapachu do branży

Choć stosowanie marketingu zapachowego z pewnością przynosi zadowalające efekty, warto zdać się na doradztwo profesjonalistów. Wszytko zależy od tego, jaki konkretnie zapach dobierzemy do branży. Przykładowo w supermarketach na stoiskach z pieczywem rozpylany jest zapach świeżo pieczonego chleba i bułek, co ma zachęcić potencjalnych klientów do zakupienia właśnie tego typu artykułów. Niemniej jednak, gdyby zastosować dokładnie ten sam zapach w sklepie z odzieżą przyniósłby dokładnie odwrotne efekty.

Wydajność pracowników

Istnieją także zapachy, które mogą mieć działanie pobudzające czy zwiększające naszą koncentrację, lub nawet nastawienie do pracy i chyba nikogo nie trzeba przekonywać, jak ważne jest to w galeriach handlowych. Sprzedawca, który skupi się na kliencie i jego potrzebach to duży skarb. Właściwie dobrany zapach pozwoli na zminimalizowanie ryzyka pogorszenia się standardów obsługi klientów, a w miejscu pracy panować będzie bardzo pozytywna atmosfera.

Miliardy cząsteczek

Aby zapach w centrach handlowych mógł skutecznie zadziałać na klienta, musi być dobrze rozpylony. Tutaj sprawdzają się nowoczesne technologie. Ich podstawą jest uzyskanie niewielkich kropli, a także nieopieranie się na zasadach parowania cieczy. Jednym z lepszych rozwiązań jest tak zwana zimna nanodysfuzja. W jej efekcie pojedyncza cząsteczka, która przenosi aromat ma zaledwie grubość 1/50 grubości ludzkiego włosa. Taka technologia pozwala na rozprzestrzenienie zapachu na dużo większej powierzchni handlowej niż miałoby to miejsce w przypadku tradycyjnych metod.

Podsumowując powyższy tekst, należy zaznaczyć, że zapach w centrach handlowych odgrywa niezwykle ważną rolę. Jego odpowiednie dobranie może podwyższyć sprzedaż i niejako zmusić klienta do kupienia czegoś, czego wcześniej nie brał pod uwagę.

Źródło: Kompozycje zapachowe – Aromaemka.pl

You might also like