FirmaSpecjalistyczna.pl

Apteczka jako podstawowe wyposażenie każdego zakładu pracy

Apteczka jest przedmiotem, który powinien znajdować się w każdym zakładzie pracy niezależnie od jego specyfiki i rodzaju wykonywanych w nim prac. Jest jednocześnie elementem, którego na co dzień zupełnie nie zauważamy, jednak jego brak może okazać się bardzo dotkliwy w razie zaistnienia wypadku.

Apteczka w miejscu pracy

W zakładzie pracy, podczas realizacji czynności zawodowych, jesteśmy narażeni na wypadki –  cięższe i lżejsze. Na te pierwsze niezbędna będzie fachowa pomoc lekarska. Jednak w przypadku drugich, wystarczy zawartość zakładowej apteczki. Należy więc pamiętać, aby taka  znajdowała się w miejscu zatrudnienia.

O obecność apteczki w miejscu zatrudnienia powinien zatroszczyć się pracodawca. Regulują to zapisy kodeksu pracy oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Jednak jeśli przełożony zapomniał lub przeoczył tę kwestię, to pracownicy powinni mu o tym przypomnieć. Dlaczego? Ponieważ we wspólnym interesie leży, aby dobrze wyposażona apteczka była zawsze pod ręką.

Zarówno apteczka, jak i ewentualnie punkty pierwszej pomocy na terenie zakładu pracy powinny być ulokowane w porozumieniu z lekarzem sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami. Przy rozlokowaniu tych punktów należy również uwzględnić potencjalne zagrożenia. Punkty te natomiast powinny być odpowiednio i wyraźnie oznakowane. Dzięki temu apteczka będzie się znajdowała w miejscu, gdzie będzie najbardziej konieczna, a dostęp do niej będzie szybszy i bardziej efektywny. Dodatkowo przy apteczce, w widocznym miejscu, zawsze powinna znajdować się instrukcja o udzielaniu pierwszej pomocy w razie wypadku.

Pracownicy, a w szczególności pracownik odpowiedzialny i przeszkolony do przeprowadzania pierwszej pomocy, powinni znać zawartość zakładowej apteczki. Dodatkowo, w miejscu pracy powinien być wyznaczony pracownik, który okresowo będzie sprawdzał i uzupełniał w razie potrzeby wyposażenie zakładowej apteczki tak, by zawsze była ona kompletna i zgodna z wykazem zawartości.

Ponadto, mimo że do udzielania pierwszej pomocy należy wyznaczyć pracownika, który został w tym kierunku przeszkolony, to dostęp do apteczki powinien być powszechny i w żaden sposób nie ograniczony dla żadnego pracownika. Tak, aby w razie potrzeby każdy mógł skorzystać z zaopatrzenia znajdującego się w niej.

Wyposażenie zakładowej apteczki

Zawartość apteczki powinna być dostosowana do rodzaju prac wykonywanych w danym zakładzie pracy. Najlepiej jeśli zaopatrzenie nastąpi w porozumieniu z lekarzem sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami oraz zgodnie z sugestiami pracowników.

Przykładowo więc w zakładzie, w którym wykonywana jest praca biurowa sugeruje się, aby apteczka zawierała takie elementy, jak:

  • rękawiczki gumowe różnych rozmiarów
  • maseczka do sztucznego oddychania
  • nożyczki z tępymi końcówkami
  • agrafka
  • chusteczki do dezynfekcji
  • płyn do odkażania rąk
  • płyn do przemywania twarzy i oczu
  • opaska elastyczna
  • bandaż dziany
  • kompres gazowy
  • plaster z gazą
  • plaster na szpuli
  • chusty trójkątne
  • opatrunek na oparzenia
  • siatka opatrunkowa

Normy i rozporządzenia regulujące kwestię zawartości apteczki w pracy

Jeśli chodzi o zawartość apteczki w zakładzie pracy, to żadne rozporządzenia ani normy nie precyzują dokładnie tej kwestii. Rozdział 10 kodeksu pracy, który dotyczy bezpieczeństwa i higieny pracy zobowiązuje pracodawcę jedynie do tego, aby „zapewnić środki niezbędne do udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników”.

Standardy Unii Europejskiej zostały wyznaczone przez normę DIN 13157. Jest to norma stworzona przez Niemiecki Instytut Normalizacyjny (Deutsches Institut für Normung). Jednak w Polsce stosowanie norm DIN jest całkowicie dobrowolne. Można więc zastosować ją jako podpowiedź, jednak nie ma żadnego prawnego obowiązku aby normę DIN 13157 stosować jako bezwzględny wyznacznik obecności konkretnych przedmiotów w apteczce zakładowej. Jej wyposażenie powinno być dostosowane do realiów i potrzeb panujących w danym zakładzie pracy.

Źródło: Glovex.com.pl – odzież robocza

You might also like